מחקר פיז"ה כמדד למצוינות מדעית-טכנולוגית
יוזמת TOP15 בחרה במחקר פיז"ה כמדד מרכזי למעקב אחר מידת ההצלחה של תלמידי ישראל בתחום החינוך המדעי-טכנולוגי, ופעלה להעלאת חשיבות מחקר פיז"ה על סדר היום הציבורי בישראל
ינואר 2024
מחקר פיז"ה נערך על-ידי ארגון ה-OECD במדינות רבות, והוא בודק את רמת האוריינות של תלמידים בני 15 בשלושה תחומים: קריאה, מתמטיקה ומדעים. המחקר בוחן את המידה בה תלמידים הקרובים לסוף חינוך חובה (במרבית המדינות), רכשו כלי חשיבה כלליים ויכולת הבנה במגוון תחומים, להבדיל מרכישת ידע ותכנים ספציפיים.
היוזמה בחרה במחקר פיז"ה כמדד מרכזי למעקב אחר מידת ההצלחה של תלמידי ישראל בתחום החינוך המדעי-טכנולוגי. זאת, משום שהוא מעריך את המיומנויות בתחום המדעי-טכנולוגי, ורלוונטי לקבוצת הגיל בו מתמקדת היוזמה. בנוסף, היוזמה מצאה את המחקר רלוונטי לכלל השותפים ביוזמה משום שהקניית מיומנויות מתרחשת הן במסגרות החינוך הפורמלי והן הבלתי פורמלי. עבור המגזר העסקי יש בכך עניין נוסף לאור המתאם (המוכח מחקרית) בין כישורי פיז"ה לבין היכולות הנדרשות בתעשייה עתירת הידע.
היוזמה קיימה לאורך השנים סידרה של פעילויות במטרה להעלות את חשיבות מחקר פיז"ה על סדר היום הציבורי בישראל, ביניהן – כנס פיז"ה שהתקיים בפברואר 2022, ויום למידה בנושא הערכת מיומנויות אוריינות מדעית במחקר פיז"ה, שהתקיים באוגוסט באותה השנה. כמו כן, יזמה ועדת ההיגוי מחקר לבחינת מידת ההתאמה של תכנית הלימודים במדעים בחט"ב בישראל לנושאים הנמדדים במחקר פיז"ה, ואת מידת ההלימה שבין מיומנויות אוריינות מדעית לאוריינות מתמטית בהיבטי מחקר פיז"ה. המחקר נערך בהובלת החוקרות ד"ר אורנית ספקטור-לוי מאוניברסיטת בר-אילן והד"ר יעל שוורץ ממכון ויצמן, והעלה תובנות בעלות ערך רב למגוון שחקנים בשדה.ט
איך השפענו ומה השגנו?
העלאת מודעות, שינוי תכנית הלימודים במתמטיקה, ומחקר חלוצי בפיז"ה מדעים
- העלאת המודעות בשדה החינוך המדעי-טכנולוגי לחשיבות ההצלחה במחקר פיז"ה, כמשקף החזקה של מיומנויות הנדרשות למצוינות מדעית-טכנולוגית ולהצלחה בעולם העבודה.
- שותפות בקידום שינוי בתכנית הלימודים בחט"ב במתמטיקה כך שתכלול הטמעת מיומנויות מתמטיקה יישומית.
- לראשונה בישראל, הוערכה במחקר מידת ההלימה בין תכנית הלימודים (הכללית וזו של עמ"ט) למיומנויות הנדרשות במחקר פיז"ה מדעים. ממצאי המחקר הוכרו ואומצו על ידי אגף א' מדעים במשרד החינוך.