תלמידות בחינוך המדעי-טכנולוגי: צמצום אי-השוויון המגדרי
היוזמה פעלה במגוון דרכים להנחת תשתית לפעולה משותפת רב-מגזרית לקידום הישגיהן של תלמידות בחינוך המדעי-טכנולוגי
ינואר 2024
במהלך שנת 2022 היתה היוזמה שותפה לעבודת 'הוועדה הבין-משרדית להגדלת ההון האנושי בהייטק', בראשות דדי פרלמוטר. המלצות הוועדה שמו דגש, בין היתר, על הגדלת שיעור התלמידות הזכאיות לתעודת בגרות 'טק' ל-15% מכלל תלמידות י"ב (עד לסיום שנה"ל תשפ"ח בשנת 2027). לאור זאת, הוחלט ביוזמה על מיקוד פעולה בנושא התלמידות, בשלב ראשון על ידי כינוס קבוצת עבודה ייעודית שתפעל על פי עקרונות גישת קולקטיב אימפקט, במטרה לייצר תשתית לפעולה משותפת רב-מגזרית.
תהליך העבודה לקבוצה נבנה בשותפות עם 'המרכז הישראלי לשוויון מגדרי בחינוך', והיא תוכננה להתכנס לראשונה בנובמבר 2023, אולם כינוסה בוטל בשל אירועי המלחמה. הקבוצה הייתה אמורה לכלול מגוון שותפות ושותפים מכלל המגזרים – חלקן/ם בעלי מומחיות בנושא מגדר, וחלקן/ם מייצגים ארגונים הפועלים בשטח ומעוניינים לקדם את שיעור התלמידות הבוחרות במקצועות הטק. בימים אלו נבחנת האפשרות להעביר את תוצרי תהליך התכנון לידי בעלי עניין בשדה שיוציאו את התהליך אל הפועל.
במקביל, וכחלק מתכנון עבודת הקבוצה ומיפוי השחקנים הרלוונטיים למהלך, יזם והוביל ארגון השדרה מספר פעולות להעלאת המודעות לנושא, ביניהן: הצגת מודל הפעולה בשולחן עגול במכון אהרון בנושא מחקר המגדר בחינוך; תכנון פעולה בשת"פ עם ס' מפמ"ר מדעי המחשב במסגרתה תתקיים פעולה מתואמת של קואליציית העסקים ב'יום התלמידה' לעידוד בנות לכיתות עמ"ט ולמקצועות הטק.
איך השפענו ומה השגנו?
הנחת תשתית לפעולה משותפת רב-מגזרית לקידום הישגיהן של תלמידות בחינוך המדעי-טכנולוגי
- העלאת מודעות בשדה המדעי-טכנולוגי לחשיבות פעולה ייעודית ומותאמת לתלמידות.
- גיבוש ארכיטקטורה לתהליך של קבוצת עבודה בנושא, ובכלל זה מיפוי שותפים רלוונטיים לקבוצה, איסוף ידע ונתונים, וניתוח הבעיה ע"פ מודל הקרחון – כבסיס לתהליך המשותף.
- פיתוח 'יום התלמידה' בחינוך המדעי-טכנולוגי (מתוכנן להתקיים בסמוך ל'יום האישה' מרץ 24), בשותפות עם ס' מפמ"ר מדעי המחשב במינהל לחינוך טכנולוגי במשרד החינוך, וחברות מקואליציית העסקים ביוזמה.
למתווה שגובש עבור קבוצת העבודה בנושא תלמידות ב-STEM לחצו כאן