תהליך היוועצות לסימון מיומנויות חיוניות של מצוינות ב-STEM
סיכום תהליך היוועצות שקיימה יוזמת 5פי2 עם מומחים מיחידות טכנולוגיות בצבא, נציגי אקדמיה ונציגים מהתעשיות המתקדמות, בנושא של מיומנויות המקדמות מצוינות ב-STEM
ינואר 2020
רקע ותיאור התהליך
ייעודה של יוזמת 5פי2 הינו קידום מצוינות בחינוך המדעי טכנולוגי כמנוע לפיתוח תרבות כללית של מצוינות בחינוך. היוזמה מחויבת לעשות זאת תוך צמצום פערים ומתן הזדמנויות שוות לתלמידות ולתלמידים בחברה הישראלית לגווניה. לאור הישגי היוזמה במשימת ההכפלה של בוגרי 5 יחידות מתמטיקה ומדעים, החליטה היוזמה לפעול במשימה חדשה המכוונת לפיתוח מיומנויות המקדמות מצוינות ב- STEM וחשיבה חישובית כמנוף לשינוי. הדגש במרחב הפעולה יהיה חט"ב, פריפריה ואוכלוסיות המצויות בתת ייצוג. כל זאת יתבצע תוך שימור הישגי היוזמה עד כה.
כחלק מתהליך הגדרת המשימה החדשה ועל מנת להבין את הצרכים ב"שטח" בהיבט של מצוינות ב-STEM, היוזמה קיימה מפגשי היוועצות עם מומחים מיחידות טכנולוגיות בצבא, נציגי אקדמיה ונציגים מהתעשיות המתקדמות, בנושא של מיומנויות המקדמות מצוינות ב-STEM. התהליך התקיים בין החודשים נובמבר לדצמבר 2019, במסגרתו התקיימו שני מפגשי היוועצות, בהם השתתפו בסה"כ 19 נציגים (פירוט המשתתפים בנספח 1). הקבוצות הונחו ע"י היועצת לילך דורה. התובנות שנוצרו מהתהליך יהוו כלי רלוונטי לעבודת ההמשך בתחום.
במפגשי ההיוועצות, הוצגה למשתתפים סקירה של מיומנויות המאה ה-21 המתוארות בכלל הספרות המחקרית בנושא ומתוכם תיעדפו המשתתפים את המיומנויות החיוניות ביותר למצוינות ב-STEM, מיומנויות שאותם מפגינים המצוינים בעולמות התוכן מהם הם מגיעים. בהתייחס למיומנויות שנבחרו הבחינו המשתתפים בין מיומנויות שחשוב שתירכשנה על ידי התלמידים בשנותיהם במערכת החינוך לבין מיומנויות שניתן שירכשו בשלבים מאוחרים יותר (לדוגמא בצבא או בעבודה בתעשיות המתקדמות). המשתתפים אף העלו מטרות מוצעות למערכת החינוך בהקשרי המיומנויות.
לסיכום המלא של תהליך היוועצות לסימון מיומנויות חיוניות של מצוינות ב-STEM לחצו כאן
תגיות:
חינוך STEMיוזמת 5פי2מיומנויות