צוות העבודה בנושא מצוינות ב-STEM בחטיבת הביניים
במהלך 2018 התכנס צוות בין מגזרי מבין השותפים ליוזמה העוסקים בחטיבות הביניים ובחינוך למקצועות ה-STEM במטרה לגבש המלצה לדרך פעולה מערכתית לקידום מצוינות במתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה בחטיבות הביניים בישראל
במהלך 2018 התכנס צוות בין מגזרי מבין השותפים ליוזמה העוסקים בחטיבות הביניים ובחינוך למקצועות ה-STEM במסגרתן. הצוות קם לאחר התהליך האסטרטגי שקיימנו ביוזמה ב-2016 במסגרתו ביקשנו לזהות את כיווני הפעולה הנחוצים להבטחת שינוי ארוך טווח ובר קיימא בנושא המצוינות ב-STEM בישראל. מנוף מרכזי שזוהה להשגת מטרה זו היה חיזוק התשתית (בסיסי הידע, המיומנויות, והמוטיבציה) של לימודי STEM בחטיבות הביניים.
מטרת הצוות הייתה לגבש המלצה לדרך פעולה מערכתית לקידום מצוינות במתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה בחטיבות הביניים בישראל. מתודולוגית הסתמך הצוות על מודל החשיבה המערכתית של פיטר סנג'י. את הצוות הובילו לילך דורה, יועצת ארגונית וצוות יוזמת 5פי2. במהלך ניתוח הבעיה המערכתית, זוהו תחילה מרכיבים המאפיינים באופן כללי את הלימודים בחטיבות הביניים לאחר ניתוח הבעיות על היבטיהן השונים, גובשו פתרונות מערכתיים ללימוד מקצועות ה-STEM בחט"ב.
עבודת הצוות הסתמכה הן על הידע והניסיון המצטבר רב השנים של חברי הצוות והן על סקירות ידע ונתונים שנאספו ע"י צוות 5פי2. סקירות אלו התייחסו בין היתר לנתונים עדכניים על לימודי מדעים ומתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל ביחס לתלמידים (הישגים, מוטיבציה), למורים (נתוני השכלה והכשרה, מוטיבציה), ולמערכת החינוך (מבנה תכנית הלימודים, תשתיות פיזיות, שעות לימוד). כמו כן נבחנו היבטים מרכזיים של המגמות והאתגרים בלימודי ה-STEM בגילאי חט"ב בישראל ובעולם, ובכללם לימוד מקצוע "מדעים וטכנולוגיה" אל מול לימודים דיסציפלינריים, פערים בין מרכז ופריפריה, רפורמות ומהלכי עבר, וסוגיית החלוקה להקבצות. כמו כן בוצעו ראיונות עם מורי מדעים בחטיבת ביניים על מנת להביא קולות עדכניים ומגוונים מהשטח אל שולחן הצוות.
למסמך המסכם של צוות חט"ב – לחצו כאן
חברי הצוות
נציגי משרד החינוך – מוהנא פארס, ראש אגף בכיר לתכניות לאומיות מערכתיות; ד"ר גילמור קשת-מאור, מנהלת אגף א' מדעים, ד"ר אביבה בריינר, מפמ"ר מדע וטכנולוגיה, ניצה שיאון, מדריכה ארצית מתמטיקה במזכירות פדגוגית; יגאל דור, מנהל אגף מצוינות בחינוך טכנולוגי, עתודה מדעית טכנולוגית; בר שיף, מדריכה ארצית, עתודה מדעית טכנולוגית במינהל טכנולוגיה ומערכות תקשוב; אכרם אברהים, מפקח על החינוך המדעי והטכנולוגי במגזר הדרוזי; חוסאם דיאב, ממונה קידום הישגים לימודיים ומפקח מדעים בתיכוניים מגזר ערבי; חנה הקסטר, ממונה על פיתוח מקצועי, אגף חינוך על יסודי במינהל הפדגוגי; ד"ר יוסי מחלוף, מנהל תחום עיבוד מחקרים, ראמ"ה;
מורים ונציגי אקדמיה – פרופ' רון מילוא, ראש ועדת המקצוע מדע וטכנולוגיה, מכון ויצמן; ד"ר עמוס כהן, מרצה לפיזיקה ולהוראת המדעים ,מכללת אורנים ומדרשת אחר"ת; פרופ' עטרה שריקי, רכזת הכשרת אקדמאים להוראת מתמטיקה בבית הספר העל יסודי, מכללת אורנים; מנון הרן, מנהלת מחלקת מדע וטכנולוגיה; מינהל חינוך ירושלים.
נציגי מגזר שלישי ופילנתרופיה – ד"ר אבי פולג, מנהל המכון למצוינות בהוראה, המרכז הישראלי למצוינות; מיה הלוי, מנהלת, מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים; ד"ר דפנה רביב, מנהלת תחום המדעים, מט"ח; אלי הורביץ, מנכ"ל, קרן טראמפ; לנה ראב"ד, מנהלת תחום שוויון הזדמנויות, קרן טראמפ; ד"ר אודיה אסייג, מובילה תכניות מצוינות במדעים ובמתמטיקה בחינוך הפורמלי בחט"ב, מכון דוידסון; מירית ליכט, מנהלת קדם עתידים, עתידים; שגיא בר, מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר; קרן רש"י.
נציגי המגזר העסקי – דנה שושן ווהל, מנהלת תחום אחריות חברתית, מיקרוסופט; ד"ר אורי רוקני, מפתח תוכנה, מובילאיי.
תגיות:
חטיבת הבינייםיוזמת 5פי2צוותי עבודהרשת השותפים