מפגש רשת השותפים 23.6.16: מושב בנושא קידום הוראה כקריירה שנייה
מטרת המושב הייתה לשמוע את הקולות מהשטח ולחלץ תובנות מרכזיות עבור כל אחד מהשלבים בתהליך המעבר לקריירה שנייה בהוראה
וועדת ההיגוי של יוזמת 5פי2 בחרה בנושא זה כנושא לקידום בשנה הנוכחית, ואנו עומדים בתחילתו של תהליך תכנון לבחינת מסלול המועמדים והבוגרים של תכניות ההסבה להוראה. התהליך מתבצע בהובלה של איל רם, סמנכ"ל וראש מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך. מטעם היוזמה מוביל את התהליך ד"ר איציק כהן, לשעבר סמנכ"ל במשרד החינוך ויועץ ארגוני. ד"ר איציק כהן הינחה את המושב במפגש רשת השותפים ביחד עם ליאת גוברין, יועצת ארגונית, מנהלת התוכניות למנכ"לים חברתיים בשיתופים.
מטרת המושב הייתה לשמוע את הקולות מהשטח ולחלץ תובנות מרכזיות עבור כל אחד מהשלבים בתהליך המעבר לקריירה שנייה בהוראה. במושב התקיים רב שיח עם רון יוספי, מהנדס ותומך הוראה במסגרת עמותת שיעור אחר, יוליה ברונשטיין, מהנדסת וסטודנטית בתכנית מבטים בטכניון ורועי פטרושקה, בוגר התכנית להסבה במכללת אורנים, וכיום מורה למתמטיקה בבית הספר הריאלי בחיפה. שלושת הדוברים ייצגו כל אחד שלב אחר בתהליך המעבר: שלב ההתלבטות, שלב הלימודים וההכשרה ושלב ההשתלבות במערך ההוראה ובבתי הספר.
להלן הנקודות העיקריות שעלו בדיון –
מורים מספרים כי:
- רוב המורים ציינו שהם מגיעים מסיבות של שליחות והכרה בצורך לאומי. כמו כן, המעבר לחינוך הוא רצון לממש חלום ישן והזדמנות למימוש עצמי ומתן משמעות ערכית.
- ישנם קשיים רבים במעבר בין "העולמות", בהם: ירידה דרסטית בשכר והעדר ליווי ותמיכה בשלבי המעבר השונים בראיית משאבי אנוש.
- המעבר בין המערכות דורש הסתגלות מהירה וגמישות, שכן קיימים הבדלים תרבותיים עמוקים בין עולם ההייטק למערכת החינוך.
- המעבר מלווה פעמים רבות באי וודאות: המורים מרגישים שאין כתובת ברורה והנהלים מעורפלים בנושאים כגון השכר וההכרה בוותק, מציאת משרת הוראה, הכיתות שילמדו ועוד.
- מעמד המורה בחברה בישראל מרתיע אנשים מלבחור בהוראה כקריירה ראשונה מלכתחילה, ומשפיע גם על האפשרות לבחור בכך כקריירה שנייה.
בתהליך עתידי יש לבחון את המרכיבים הבאים
- השתלבות המורים החדשים במסגרת בית הספר דורשת הערכות ותכנון של כלל הצוות בבית הספר.
- תומכי הוראה רבים שוקלים ומממשים את רצונם לבחור בהוראה כקריירה שנייה, ושלב ההתנדבות הוא שלב משמעותי בתהליך בעבורם. בהמשך, יש לברר כיצד ניתן לשמר מרכיבים אלו בתהליך הקליטה וההשתלבות במערכת החינוך.
- מעבר הדרגתי מהיי טק להוראה יתמוך בקליטה אפקטיבית
תגיות:
הוראהיוזמת 5פי2עדת ההיגוי